Vi vill att alla ska trivas i vår gemenskap och känna sig hemma i vår miljö

Vi vill också att alla ska:
* Höra talas om Jesus Kristus som vår frälsare
* Förstå vad han kan betyda i varje människas liv
* Växa i relationen med honom tillsammans med oss

Vår tro                                           Vår historia

Tro & värderingar

Vi tror att GUD är en och möter oss i tre personer:
- Fadern                              Skaparen

- Sonen-Jesus                    Vår väg till frälsning
- Den Helige Anden          Vår hjälpare

Vi tror
- Att FÖRSAMLINGEN ytterst är Guds egendom här på jorden

- Att MÄNNISKAN är Guds avbild och består avande, själ och kropp
- Att alla människor har ett UNIKT OCH LIKA VÄRDE och är älskade av Gud.
Församlingens uppdrag är att
- Leva i gemenskap med Gud
- Sprida evangeliet till våra medmänniskor
- Socialt engagemang
för attgöra människor till Jesu lärjungar i en livslång process där vi vill växa och bli mer lika Jesus tillsammans.

VÅRA RELATIONER ska kännetecknas av värme, äkthet, relevans och präglas starkt av en stor Gudsnärvaro.
VÅR ATMOSFÄREN ska präglas av en stark tro, ett rikt hopp och framförallt av äkta kärlek.

Vi tror även
- Att Gud älskar varje människa och vi vill odla en öppen och omsorgsfull gemenskap för alla.

- Att Gud räddar oss genom sin kärlek och vi vill förmedla att han bryr sig om alla människor.
- Att Jesus dog på korset och visade Guds kärlek till alla oberoende av hur vi har det och hur vi mår.
- Att Bibeln är inspirerad av Gud och är vårt rättesnöre för kristen tro.

- Att Frälsningen erbjuds varje människa för att räddas och få en upprättad relation till Gud.

2018-19

Centrumkyrkan är ett samgående mellan f.d Baptist-
och Pingstkyrkorna i Finspång med lång tradition i Finspång med omnejd. Församlingen tillhör numera både EFK- och Pingstffs- samfunden.

I mars månad år 2015 bildades Centrumkyrkan i Finspång med ett medlemsantal på ca 280 personer.
Det formella bildandet skedde lördagen 21 mars. Sön-dagen den 22 mars hölls en festgudstjänst med representanter från både EFK och Pingstffs samt ortens övriga församlingar som lyckönskade den nya församlingen.

Efter en prövotid då vi använde både tidigare Baptist- och Pingstkyrkorna beslutade vi att att fortsättningsvis använda f.d. Baptistkyrkan. Samtidigt togs beslut om att göra en om- och tillbyggnad den fastigheten.

Med stor glädje och tillfredsställelse kunde vi i nove-mber 2019 inviga de fina lokaliteter vi fått.

I oktober 2021 startades ett mysigt café "Centrum-kaféet" som var ett steg i tro för att göra kyrkan mer öppen för Finspångsbor och andra gäster. Satsningen har blivit mycket uppskattad av alla besökare så långt vi vet.

Som en konsekvens av besluten tidigare år, se ovan, har vi under hösten 2022 sålt den f.d. Pingstkyrkan.

Samarbete & Ekumenik

Lokalt samarbete sker med Finspångs kristna församlingar samarbetet är mycket gott.
Detta samarbete sker på olika sätt och samordnas i Kyrkornas Forum i Finspång (KFF).

Nationellt samarbete har vi genom  vårt medlemskap i trossamfunden EFK (Evangeliska Frikyrkan) och
Pingst-ffs (Pingst fria församlingar i samverkan). Årliga samlingar hålls för samordning av resp. samfund.

Internationellt samarbete sker genom vår internationella mission tillsammans med andra svenska församlingar och våra samfund.

unsplash